عنوان : مقاله معماری ویلا – ویلای ساووی

تاریخ انتشار : 28 می 2018

نوشته شده توسط : مدیر سایت

دسته بندی : مقالات

عده ی زیادی این ویلا را به عنوان اولین کار معمار سوئیسی Corbusier میدانند این کار با شکوه به عنوان یک نمایش هنری از یک ارائه معماری به یاد ماندنی است. این بنا درواقع در سال ۱۹۲۹ به پایان رسیده است.
این بنا حاکی ذکاوت Corbusier است که ۵ نکته قابل توجه دارد که غریزه ذلتی او را در زمینه زیبائی شناسی معماری نشان می دهد که با بتن مسلح ساخته شده است ۵ نکته:
۱- piolotis یا ستونهای زمین که باعث ارتفاع سازه از سطح زمین شده است و بنا را در برابر نم زمین حفظ می کند و باعث شده که باغچه چسبیده به بنا باشد.
۲- تراس مسطح سقفی که فضا را برای خانواده اصلاح کرده و منظره باغ را در دسترس قرار می دهد.
۳- نقشه آزاد که دیوارهای تحمل کننده بار را حذف کرده و در عوض در هر جا که لازم بوده پارتیشن هائی کذاشته شده.
۴- پنجره های افقی که باعث روشنائی مناسب و تهویه خوب شده است.
۵- نمای خارجی با طراحی آزاد و بدون محدودیت به وسیله تحمل کننده های بار و متشکل از پوسته ای باریک از دیوار و پنجره.
ویلا ساووی برای تعطیلات آخر هفته در خارج از شهر طراحی شده است که در نزدیکی روستایی به نام Poissy واقع شده است . که بوسیله درختان زیادی احاطه شده است . که با کنتراست داخلی چند رنگ و رنگ سفید خارجی است .
دوران عمودی بوسیله شیب ها و همینطور طبقات تسهیل سازی شده است .این بنا در جنگ جهانی دوم در معرض خطر نابودی قرار گرفت ولی بعدها بازسازی شده و در معرض دید عمومی قرار گرفته است.
Corbusier بنا را طوری طراحی کرده که بتوان از سقف مسطح آن استفاده کرد ولی در عوض سقف کارائی خود را از دست داد و سقف دچار رخنه و خرابی شد و موجب شکایت صاحبان خانه شد و آنها سعی کردند که Corbusier را به دادگاه بکشند .به هر حال در آن زمان WW2 ورشکست شد و Corbusier آن محل را ترک کرد و بنا را در حالی که نیاز به تعمیر داشت رها کرد.
یادداشت های ویلا ساووی
این بنا هیچ شباهتی به محل های شهری ساخته شده جدید توسط Corbusier ندارد .
باز بودن فضای Poissy باعث شد که بنا به صورت ساده ای باشد و ۵ نکته که قبلا ذکر شد تحقق یابد . ویلا با داشتن قوسها ، مارپیچها ، پله ها و سقف مسطح و فضای با ز بیرونی و
طراحی بدون کلیشه به بنائی منحصر به فرد تبدیل شده است .
در ضمن جزئیات بازدید و همچنین مسیر این بنا در متن انگلیسی آمده است که به علت کم اهمیتی ترجمه نشده است.

فارسی سازی افزونه توسط پوسته وردپرس

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد